Business Software Event

9 oktober 2018  
Midden Nederland Hallen, Barneveld
10.00 - 17.30 uur
Aanmelden gratis bezoek Aanvraag exposanten informatie


Dome 1


09:30-10:00
Ontvangst met bezoek aan expo
10:00-10:05
Mainstage: Opening door Mikrocentrum
10.10-10.35
Thematrack: Integratie
10.10-10.35
Walter Ruiter BSE17
Big data voor administratieve processen, een wassen neus of binnen handbereik?

Walter Ruiter, Business Consultant, West IT Solutions

Faciliteer je medewerkers met toegankelijke bedrijfsprocessen en oplossingen. In deze sessie laten wij je zien wat er in veel organisaties nog mis gaat bij het vastleggen en beheren van bedrijfsdata. Hoe je met de juiste tools jouw medewerkers handvatten geeft om hun eigen werkzaamheden en werkprocessen te vereenvoudigen en slimmer te maken. En hoe je deze tools zo kan inrichten dat het management in staat is hier de benodigde data uit te halen om volledige en betrouwbare rapportages te genereren voor hun dagelijkse sturing.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Walter Ruiter West IT BSE17 (911 KB)

10.40-11.05
wortmann BSE17
Grand Cafe: De digitale revolutie in de fabricage en toelevering

Prof Dr Ir Hans Wortmann, Professor in Information Systems, Rijksuniversiteit Groningen

Op alle gebieden van de samenleving is een digitale revolutie bezig, die een baaierd aan nieuwe technologie aanbiedt aan consumenten en aan bedrijven. Het gaat daarbij echter in de kern om:

• digitalisering, d.w.z. alle objecten in de werkelijke wereld wordt afgebeeld en opgeslagen in computers
• ‘connectedness’, d.w.z. vrijwel alle objecten staat via internet in verbinding met elkaar
• Intelligentie, d.w.z. steeds meer objecten kunnen initiatief vertonen, adviezen geven of beslissingen nemen.

Deze digitale revolutie verandert razendsnel de business modellen van allerlei bedrijven, en ook van productie en toelevering. Hoe kan men de baaierd aan nieuwe technologie overzien en er op een verstandige manier in investeren? In deze lezing wordt betoogd, dat er een aan tal stappen zijn die men meestal moet doorlopen, namelijk:


1. Reduceer de complexiteit –principes van lean manufacturing, bedrijfsprocessen in kaart brengen, vereenvoudigen, standaardiseren
2. Digitaliseer intern : Organiseer en integreer de informatie voorziening binnen de eigen fabriek – ERP, CAD, MES
3. Digitaliseer extern: Integreer product informatie in de toelever keten; ook dit vraagt standaarden
4. Vergroot de ‘connectedness’ over de levenscyclus van producten
5. Verzamel gegevens over product kwaliteit, onderhoud van machines,  gebruik van producten tijdens hun gebruiksfase.
6. Gebruik kunstmatige intelligentie om daarin patronen te vinden en gebruik Uw eigen intelligentie om nieuwe business modellen te voorzien.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  H Wortmann Rijksuniversiteit Groningen BSE17 (2.6 MB)

11:05-11:30
Pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- Bemet International (Karel Kraaijeveld): De enige totaalautomatiseerder voor maakbedrijven
- Beveco (Alex Witlox): Integratie software voor je bedrijfsvoering gebouwen en assets

11.30-12.25
Thematrack: Logistiek, productie en assemblage
11:30-11:55
Robert Peters BSE17
De mogelijkheden van POLCA en toepassing in de praktijk

ing. Robert Peters, Eigenaar, Propos Software

POLCA als onderdeel van QRM is een krachtig mechanisme om doorstroom van orders op de werkvloer te bevorderen. Hoe werkt POLCA precies en welke varianten zijn er? Wat zijn de voordelen en de nadelen? En hoe pas je het praktisch toe?

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Robert Peters PROPOS Software BSE17 (804 KB)

12.00-12.25
MartinDeSain BSE17
Operational Intelligence brengt uw informatievoorziening naar een nieuw niveau

Martin de Sain, Business Development Manager, Sumatra Software

Om verbeteringen binnen uw organisatie door te voeren, is het van essentieel belang dat u een juist en volledig beeld heeft van de feiten. U heeft dus behoefte aan diepte en breedte informatie. Maar niet alleen u, eigenlijk alle medewerkers binnen en soms personen buiten uw organisatie! Operational Intelligence is volledig afgestemd op diverse functies binnen uw bedrijf. Van directie tot de afdeling inkoop, van productiemanagers tot de afdeling verkoop; medewerkers krijgen altijd exact dié set aan informatie, die relevant is voor het goed uitvoeren van hun functie. Dit stelt hen in staat om sneller en beter te beslissen.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Martin de Sain Sumatra BSE17 (3 MB)

12:25-13:30
Lunch pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- CAD2M (Jeroen de Kort): It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change
- IPL Advies (Rob Geilleit): De onafhankelijke specialist
- Isah Business Software (Mats Valk): Maak het met Isah

13:30-13:55
Peterwijers BSE17
Mainstage: Geintegreerde Product Configuratie, een jaar verder

Ing. Peter Wijers, Business Data Scientist & ICT Project leider, Euramax Coated Products BV (winnaar Business Software Award 2016)

Euramax had vorig jaar 1.5 jaar gewerkt aan het vernieuwen en implementeren van een binnen de bestaande systemen geïntegreerde product configurator. (SOFON).
Aangezien Euramax geen statische producten catalogus heeft, is bij onze opzet gekozen voor dynamische data uploads die de configurator met data van de verantwoordelijke afdelingen nagenoeg Live maken

Naast een korte review van dit project worden de tips & traps van het afgelopen jaar besproken.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Peter Wijers Euramax BSE17 (2.7 MB)

14.00-14.55
Thematrack: Logistiek, productie en assemblage
14.00-14.25
PeterBrusse BSE17
Efficiëntie 4.0: Planningssoftware vereenvoudigt, versnelt en stroomlijnt uw complexe productieproces

Ing. Peter Brusse, Accountmanager, Limis BV

Een complex productieproces vraagt veel van een bedrijf. Men heeft immers rekening te houden met veel factoren: medewerkers, machines, materialen, vaardigheden, gereedschappen, inkoop, uitbestedingen. Op alle niveaus wordt zo hard mogelijk gewerkt om aan de klantvraag te voldoen. 
Medewerkers zijn vaardig en het machinepark is up-to-date. Maar hoe zorgt men ervoor dat de juiste data op de juiste tijd bij de juiste persoon terechtkomt? 
Met het stroomlijnen van informatie binnen de organisatie creëert men grip en inzicht en kan veel efficiënter worden geproduceerd. Want goed en tijdig informeren maakt het verschil: het voorkomt wachttijden en onnodig zoeken en er gaat nooit werk de werkvloer op waaraan men nog niet kan beginnen. 
Hoe u dit bereikt? Met APS (Advanced Planning and Scheduling) van Limis Planner. Deze planningssoftware voor productiebedrijven berekent en visualiseert de optimale productieplanning. Door het trechteren van informatie kan Limis Planner de beschikbare data omvormen naar kleine hapklare brokken die op de juiste tijd en plaats op alle gewenste plekken, op basis van bevoegdheid, in de organisatie beschikbaar zijn.
In de praktijk merken we vaak dat veel uren weglekken door slechte aansturing en communicatie met de werkvloer. Daarvoor heeft de software een uitgebreide Shop Floor Control. Deze zorgt ervoor dat de juiste informatie omtrent de orders en taken op de werkvloer aanwezig is middels een overzichtelijke todolijst. Werknemers hoeven niet meer te zoeken naar de volgende taak, werktekeningen zijn bijgevoegd en materialen zijn voorradig: ze kunnen direct aan het werk. Dit scheelt tijd, fouten en geld. 
Met de vooruitgang krijgt ook het onbemand produceren een steeds grotere plaats in de onderneming. Ook dit kan eenvoudig worden ingepland en geregistreerd. De integratie met ERP zorgt ervoor dat data foutloos worden teruggesluisd en dat de planning 24/7 up to date is. Met Advanced Planning & Scheduling van Limis Planner met uitgebreide Shop Floor Control is efficiëntie 4.0 binnen handbereik. 
Graag laten wij u aan de hand van een praktijkcase zien hoe dit werkt.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Peter Brusse LimisPlanner BSE17 (675 KB)

14.30-14.55
Gert Nomden BSE17
Realiseer poka yoke met de eerste stap naar digitalisering!

Dr. Gert Nomden, Senior Consultant, cards PLM Solutions

Hoe dicht ik de kloof tussen engineering en productie?
Bedrijven in de maakindustrie zijn steeds vaker op zoek naar manieren om smart manufacturing door te voeren. Alleen weten deze bedrijven niet waar ze moeten beginnen. De ontwikkeling van papier naar scherm is interessant, maar levert pas meerwaarde op wanneer deze digitale manier van werken ook de samenwerking tussen engineering en manufacturing stroomlijnt. Pas dan kunnen uitdagingen worden opgelost, zoals;

- Hoe zorg ik ervoor dat de juiste informatie op de juiste locatie beschikbaar is?
- Hoe vergroot ik mijn traceerbaarheid binnen de keten, gedurende de levenscyclus van het product. (bijv; hoe, wanneer, wie heeft wat gemaakt?)
- Hoe zorg ik voor een gestroomlijnde communicatie tussen mijn engineering en productie?

Kom naar onze expert class, en leer hoe u organisatie de kloof kan dichten tussen engineering en productie!

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Gert Nomden cards PLM Solutions BSE17 (2.3 MB)

14:55-15:30
Pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- Planlogic
- Slimstock (Arjan Levisson): Meer rendement uit uw voorraad, meer rust in uw processen!

15.30-15.55
Thematrack: Succesverhaal
15:30-15:55
ArjenVanBarneveld BSE17
Digitale Transformatie: Pharmacie, AgriBusiness en Accountancy 4.0

Arjen van Barneveld, Business Development Manager, Vanenburg Software BV

Hoe geeft u digitale transformatie van processen, producten en diensten vorm? Vanenburg Sotware neemt u aan de hand van drie voorbeelden van klant successen mee. De klant cases geven een inzicht in het digitaliseren van de supply chain in de farmacie. Het optimaliseren van zaad veredeling en hoe u grip krijgt op uw facturatie.

16.00-16.30
HendrikvtHul BSE17
Mainstage: Smart Factory for Mitsubishi

Hendrik van 't Hul MSc, CFO, Mitsubishi Elevators Europe

Circulariteit en innovatie zijn belangrijke thema’s binnen Mitsubishi Elevator Europe. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn is het daarom belangrijk het concept Smart Factory te integreren in onze fabriek. Doel van Mitsubishi Elevator Europe is om ook in de toekomst vanuit een Nederlandse fabriek liften te leveren voor de Europese markt. In deze lezing staat dat centraal hoe wij Smart Factory toepassen in ons fabricage proces.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Hendrik van t Hul Mitsubishi BSE17 (4.7 MB)

16:30-17:30
Netwerkborrel met uitreiking Business Software Award
17:30-20:30
Henk Snellink BSE17 Stefan Kleijngeld BSE17
Grand Cafe: VIP arrangement

Henk Snellink, Managing Director, WP-Haton BV
Stefan Kleijngeld, Manager Logistics, WP-Haton BV

Het Business Software Event wordt op 28 september afgesloten met een VIP arrangement. Deze volledig verzorgde avond is enkel toegankelijk voor exposanten van Business Software en hun genodigden. Het biedt VIP’s uit de maakindustrie de mogelijkheid om met collega-organisaties, vakgenoten en experts te netwerken, ervaringen te delen en van gedachten te wisselen. 

Ter gast hebben wij Henk Snellink, Managing Director van WP-Haton BV en Stefan Kleijngeld, Manager Logistics van WP-Haton BV. Henk deelt zijn unieke verhaal over hoe zij zich als traditioneel georganiseerd maakbedrijf als servicegerichte dienstverlener transformeerden. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een verdubbeling van de omzetgroei naar 31 miljoen bij een personeelsbestand van 120 mensen.

We kijken er naar u te mogen ontvangen tijdens deze inspirerende avond waarin waardevolle contacten worden opgedaan!



Dome 2


09:30-10:00
Ontvangst met bezoek aan expo
10:00-10:05
Mainstage: Opening door Mikrocentrum
10.10-10.35
Thematrack: Integratie
10.10-10.35
Frank vTour BSE17
Slimme producten door het Internet of Things, van product leverancier naar data leverancier

Frank van Tour, Senior Business Consultant, Actemium

Producten worden intelligenter door de opkomst van het Internet of Things (IoT). Een intelligent product geeft een andere kijk op het waarde toevoeging in de gehele productieketen. Niet alleen door het product zelf, maar vooral door de extra functies van het product en de data die hierbij beschikbaar komt. Deze extra functies zijn niet per se direct onderdeel zijn van het product zelf, maar kunnen hieraan gerelateerd worden door de functie in de Cloud onder te brengen. Dit vereist uiteraard specifieke technologische kennis in een organisatie. En hoe wordt de gewonnen data ingezet? Ter verbetering van interne bedrijfsprocessen of als nieuw product?

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Frank van Tour Actemium BSE17 (898 KB)

10.40-11.05
wortmann BSE17
Grand Cafe: De digitale revolutie in de fabricage en toelevering

Prof Dr Ir Hans Wortmann, Professor in Information Systems, Rijksuniversiteit Groningen

Op alle gebieden van de samenleving is een digitale revolutie bezig, die een baaierd aan nieuwe technologie aanbiedt aan consumenten en aan bedrijven. Het gaat daarbij echter in de kern om:

• digitalisering, d.w.z. alle objecten in de werkelijke wereld wordt afgebeeld en opgeslagen in computers
• ‘connectedness’, d.w.z. vrijwel alle objecten staat via internet in verbinding met elkaar
• Intelligentie, d.w.z. steeds meer objecten kunnen initiatief vertonen, adviezen geven of beslissingen nemen.

Deze digitale revolutie verandert razendsnel de business modellen van allerlei bedrijven, en ook van productie en toelevering. Hoe kan men de baaierd aan nieuwe technologie overzien en er op een verstandige manier in investeren? In deze lezing wordt betoogd, dat er een aan tal stappen zijn die men meestal moet doorlopen, namelijk:


1. Reduceer de complexiteit –principes van lean manufacturing, bedrijfsprocessen in kaart brengen, vereenvoudigen, standaardiseren
2. Digitaliseer intern : Organiseer en integreer de informatie voorziening binnen de eigen fabriek – ERP, CAD, MES
3. Digitaliseer extern: Integreer product informatie in de toelever keten; ook dit vraagt standaarden
4. Vergroot de ‘connectedness’ over de levenscyclus van producten
5. Verzamel gegevens over product kwaliteit, onderhoud van machines,  gebruik van producten tijdens hun gebruiksfase.
6. Gebruik kunstmatige intelligentie om daarin patronen te vinden en gebruik Uw eigen intelligentie om nieuwe business modellen te voorzien.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  H Wortmann Rijksuniversiteit Groningen BSE17 (2.6 MB)

11:05-11:30
Pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- Bemet International (Karel Kraaijeveld): De enige totaalautomatiseerder voor maakbedrijven
- Beveco (Alex Witlox): Integratie software voor je bedrijfsvoering gebouwen en assets

11.30-12.25
Thematrack: Service en onderhoud + Kwaliteitsmanagement
11:30-11:55
MarkThienpont BSE17 markVanBoxsel BSE17
Servitization: Hoe maakt u bij storing het verschil? MKB staat op de springplank

Mark Thienpont, BI Expert, Delaware
Mark van Boxsel, Innovatie manager, Delaware

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak? Door wereldwijd kopieergedrag neemt de toegevoegde waarde van productieactiviteiten af. Producten en productieprocessen zijn dus steeds minder onderscheidend. Als prijs dan nog de enige onderscheidende factor is gaat u dan mee in de race to the bottom of zoekt u naar andere manieren om waarde toe te voegen? De grootste kansen liggen in de eerste en laatste fase van de product levenscyclus. Innovatie, branding en ontwerp zijn uiteraard nog steeds lucratief, maar logistiek, onderhoud en after sales leveren naar verhouding veel toegevoegde waarde op. Maakbedrijven hebben dus een financiële reden om aan servitization te beginnen. Servitization is bovendien een antwoord op de toenemende eisen die uw klant aan uw product stelt. Wat zou uw klant willen betalen als u deze volledig kunt ontzorgen en de uptime van uw machine kunt garanderen? Wat als u storingen kunt voorspellen en dus voorkomen? Of ze snel kunt oplossen? Service wordt hiermee een belangrijke onderscheidende eigenschap van productfabrikanten. Bij storingen, ongewone situaties of maatwerk, kunnen ze het verschil maken voor de klant. Waar begint u, hoe doet u dit en wat zijn de tools die u daarvoor kunt gebruiken?

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Mark Thienpont Delaware BSE17 (4.2 MB)

12.00-12.25
JohandeRooij BSE17
Kwaliteitsmanagement: De metamorfose van het Kwaliteitssysteem

Johan de Rooij, Sales manager, ManualMaster

De toekomst van het Kwaliteitssysteem. De wereld om ons heen is voortdurend in beweging. Dat stelt steeds nieuwe eisen aan het kwaliteitsmanagement van organisaties. Dynamiek, flexibiliteit en kennis van zaken zijn van toenemend belang. Tegelijkertijd worden er hogere eisen gesteld aan kwaliteit, milieu, veiligheid, en welzijn. Beperking van risico’s staat daarbij hoog in het vaandel en dat vraagt om vastlegging en controle, zonder dat dit de dynamiek van de bedrijfsvoering in de weg staat.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  ManualMaster Johan de Rooij BSE17 (1.3 MB)

12:25-13:30
Lunch pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- CAD2M (Jeroen de Kort): It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change
- IPL Advies (Rob Geilleit): De onafhankelijke specialist
- Isah Business Software (Mats Valk): Maak het met Isah

13:30-13:55
Peterwijers BSE17
Mainstage: Geintegreerde Product Configuratie, een jaar verder

Ing. Peter Wijers, Business Data Scientist & ICT Project leider, Euramax Coated Products BV (winnaar Business Software Award 2016)

Euramax had vorig jaar 1.5 jaar gewerkt aan het vernieuwen en implementeren van een binnen de bestaande systemen geïntegreerde product configurator. (SOFON).
Aangezien Euramax geen statische producten catalogus heeft, is bij onze opzet gekozen voor dynamische data uploads die de configurator met data van de verantwoordelijke afdelingen nagenoeg Live maken

Naast een korte review van dit project worden de tips & traps van het afgelopen jaar besproken.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Peter Wijers Euramax BSE17 (2.7 MB)

14.00-14.55
Thematrack: Engineering en development
14.00-14.25
EefdeKlerk BSE17
PDM: Rocket science?

Eef de Klerk, Technisch Manager, CAAP

In de maakindustrie draait het om nieuwe productietechnieken en de verdere integratie van ICT in de industriële productieketen. PDM speelt hier een belangrijke rol in. Maar wat is PDM nu exact? Veelal wordt er in wollige taal verteld wat PDM is en waarom dit zo belangrijk is om goed te regelen. CAAP verteld u aan de hand van enkele tastbare voorbeelden wat PDM is en dat het toepassen hiervan helemaal niet zo wollig hoeft te zijn. Tevens worden u handvatten aangereikt waarmee u concreet met PDM aan de slag kunt én waarmee uw bedrijfsproces stap voor stap efficiënter kunt inrichten.

14.30-14.55
JeroendeKort BSE17
Digitalisering van het productontwikkelproces

Jeroen de Kort, Commercieel Manager, CAD2M

Bij de meeste bedrijven in de ontwerp- & maakindustrie bestaat een productontwikkelproces uit een aantal processen. Op dit moment vindt er een ontwikkeling plaats waarbij een aantal van deze processen van fysiek naar digitaal gaan door middel van inzet van technologie en het veranderen van werkwijze van engineers. Tijdens de expert class zullen we deze digitale transitie beschrijven aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

14:55-15:30
Pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- Planlogic
- Slimstock (Arjan Levisson): Meer rendement uit uw voorraad, meer rust in uw processen!

15.30-15.55
Thematrack: Business en IT
15:30-15:55
Donald Houben BSE17
IT komt van Mars, business van Venus

Ing. Donald Houben EMLog/MTL, CEO, Arcta Group

Binnen een organisatie zijn de business en IT meestal lichtjaren van elkaar verwijderd als men moet samenwerken. De business snapt niet wat IT bedoeld en IT luistert niet naar de business. Miscommunicatie en frustratie is het gevolg. Niet verwonderlijk dat slechts een derde van alle IT-projecten binnen tijd en budget gerealiseerd worden én voldoen aan de verwachtingen.
Wat zijn de oorzaken van de disalignment tussen business en IT?  Alles over de valkuilen en tips hoe alignment te verbeteren.

16.00-16.30
HendrikvtHul BSE17
Mainstage: Smart Factory for Mitsubishi

Hendrik van 't Hul MSc, CFO, Mitsubishi Elevators Europe

Circulariteit en innovatie zijn belangrijke thema’s binnen Mitsubishi Elevator Europe. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn is het daarom belangrijk het concept Smart Factory te integreren in onze fabriek. Doel van Mitsubishi Elevator Europe is om ook in de toekomst vanuit een Nederlandse fabriek liften te leveren voor de Europese markt. In deze lezing staat dat centraal hoe wij Smart Factory toepassen in ons fabricage proces.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Hendrik van t Hul Mitsubishi BSE17 (4.7 MB)

16:30-17:30
Netwerkborrel met uitreiking Business Software Award
17:30-20:30
Henk Snellink BSE17 Stefan Kleijngeld BSE17
Grand Cafe: VIP arrangement

Henk Snellink, Managing Director, WP-Haton BV
Stefan Kleijngeld, Manager Logistics, WP-Haton BV

Het Business Software Event wordt op 28 september afgesloten met een VIP arrangement. Deze volledig verzorgde avond is enkel toegankelijk voor exposanten van Business Software en hun genodigden. Het biedt VIP’s uit de maakindustrie de mogelijkheid om met collega-organisaties, vakgenoten en experts te netwerken, ervaringen te delen en van gedachten te wisselen. 

Ter gast hebben wij Henk Snellink, Managing Director van WP-Haton BV en Stefan Kleijngeld, Manager Logistics van WP-Haton BV. Henk deelt zijn unieke verhaal over hoe zij zich als traditioneel georganiseerd maakbedrijf als servicegerichte dienstverlener transformeerden. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een verdubbeling van de omzetgroei naar 31 miljoen bij een personeelsbestand van 120 mensen.

We kijken er naar u te mogen ontvangen tijdens deze inspirerende avond waarin waardevolle contacten worden opgedaan!



Grand Café


09:30-10:00
Ontvangst met bezoek aan expo
10:00-10:05
Mainstage: Opening door Mikrocentrum
10.10-10.35
Thematrack: Integratie
10.10-10.35
Jacco Bosch BSE17
Connectivity; Wat betekent dit voor ERP leveranciers en haar klanten?

Jacco Bosch, Productmanager, Ridder

De ERP ontwikkelingen hebben zich de afgelopen jaren gericht op het standaardiseren van de databases en de business rules. Het onderscheidend vermogen is daarmee komen te liggen bij de geïntegreerde applicaties. Dit kunnen applicaties binnen uw organisatie zijn of applicaties buiten uw organisatie van bijvoorbeeld uw leveranciers en klanten. Deze integraties zijn minder te standaardiseren en blijven in hoge mate klantspecifiek.

Een juiste ERP partner met de juiste visie zorgt ervoor dat u zich als bedrijf wel of niet kunt onderscheiden in automatisering en efficiency. Een ERP partner welke met de nodige expertise binnen uw markt opereert weet dit soort vraagstukken te vertalen naar een juiste ontwikkel roadmap. Om de klanten nu en ook in toekomst goed te kunnen blijven bedienen heeft Ridder Connectivity hoog op de ontwikkel roadmap staan.

Tijdens deze sessie geeft Ridder haar visie op connectivity en hoe dit te vertalen naar een marktgerichte roadmap.

10.40-11.05
wortmann BSE17
Grand Cafe: De digitale revolutie in de fabricage en toelevering

Prof Dr Ir Hans Wortmann, Professor in Information Systems, Rijksuniversiteit Groningen

Op alle gebieden van de samenleving is een digitale revolutie bezig, die een baaierd aan nieuwe technologie aanbiedt aan consumenten en aan bedrijven. Het gaat daarbij echter in de kern om:

• digitalisering, d.w.z. alle objecten in de werkelijke wereld wordt afgebeeld en opgeslagen in computers
• ‘connectedness’, d.w.z. vrijwel alle objecten staat via internet in verbinding met elkaar
• Intelligentie, d.w.z. steeds meer objecten kunnen initiatief vertonen, adviezen geven of beslissingen nemen.

Deze digitale revolutie verandert razendsnel de business modellen van allerlei bedrijven, en ook van productie en toelevering. Hoe kan men de baaierd aan nieuwe technologie overzien en er op een verstandige manier in investeren? In deze lezing wordt betoogd, dat er een aan tal stappen zijn die men meestal moet doorlopen, namelijk:


1. Reduceer de complexiteit –principes van lean manufacturing, bedrijfsprocessen in kaart brengen, vereenvoudigen, standaardiseren
2. Digitaliseer intern : Organiseer en integreer de informatie voorziening binnen de eigen fabriek – ERP, CAD, MES
3. Digitaliseer extern: Integreer product informatie in de toelever keten; ook dit vraagt standaarden
4. Vergroot de ‘connectedness’ over de levenscyclus van producten
5. Verzamel gegevens over product kwaliteit, onderhoud van machines,  gebruik van producten tijdens hun gebruiksfase.
6. Gebruik kunstmatige intelligentie om daarin patronen te vinden en gebruik Uw eigen intelligentie om nieuwe business modellen te voorzien.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  H Wortmann Rijksuniversiteit Groningen BSE17 (2.6 MB)

11:05-11:30
Pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- Bemet International (Karel Kraaijeveld): De enige totaalautomatiseerder voor maakbedrijven
- Beveco (Alex Witlox): Integratie software voor je bedrijfsvoering gebouwen en assets

11.30-12.25
Thematrack: Integratie
11:30-11:55
Ferro Koornberg BSE17
Door de data het bos weer zien met MES en Smart Industry

ing. Ferro Koornberg, Project Manager, Hellebrekers Technieken

MES en Smart Industry zijn momenteel sleutelwoorden in de discussie over procesoptimalisatie binnen de Nederlandse maakindustrie. Bij beide staan door software gegenereerde data centraal. Maar om welke data gaat het precies? Waar komen ze vandaan? En welke stappen kan de maakindustrie zetten om die data te gebruiken ter voorbereiding op de toekomst? Deze vragen zullen wij beantwoorden in onze lezing. We geven u aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden uit de voedingsmiddelen- en verpakkingsindustrie inzicht in de ontwikkeling en implementatie van MES en Smart Industry op de productievloer.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Ferro Koornberg Hellebrekers BSE17 (2.3 MB)

12.00-12.25
Guid vdSluis BSE17
Connected items en IOT: do's & dont's

Guido van der Sluis, Business Consultant RFID Asset Tracking & IoT, Atos

Een onmiskenbare trend wereldwijd is dat fysieke items – doorgaans door middel van het internet – worden verbonden (connected) met achterliggende bedrijfssoftware. IoT kan significant bijdragen aan uw bedrijfsvoering door o.a. real time Tracking & Tracing en  inzicht in het wel en wee van uw producten en productieprocessen.

We nemen u graag mee in het traject om te komen tot een succesvolle IoT implementatie. We brengen in deze presentatie een aantal uit de praktijk gebleken do's en don’ts op het gebied van IoT toepassingen en integratie met uw bedrijfsprocessen en systemen. Dit levert u een helder inzicht in keuzemogelijkheden op het gebied van IoT en wat IoT voor uw organisatie kan betekenen.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Guido van der Sluis Atos BSE17 (673 KB)

12:25-13:30
Lunch pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- CAD2M (Jeroen de Kort): It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change
- IPL Advies (Rob Geilleit): De onafhankelijke specialist
- Isah Business Software (Mats Valk): Maak het met Isah

13:30-13:55
Peterwijers BSE17
Mainstage: Geintegreerde Product Configuratie, een jaar verder

Ing. Peter Wijers, Business Data Scientist & ICT Project leider, Euramax Coated Products BV (winnaar Business Software Award 2016)

Euramax had vorig jaar 1.5 jaar gewerkt aan het vernieuwen en implementeren van een binnen de bestaande systemen geïntegreerde product configurator. (SOFON).
Aangezien Euramax geen statische producten catalogus heeft, is bij onze opzet gekozen voor dynamische data uploads die de configurator met data van de verantwoordelijke afdelingen nagenoeg Live maken

Naast een korte review van dit project worden de tips & traps van het afgelopen jaar besproken.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Peter Wijers Euramax BSE17 (2.7 MB)

14.00-14.55
Thematrack: Integratie
14.00-14.25
Maurice vdWoude BSE17
Cloud Keten Management

Maurice van der Woude, CEO, Bpdelivery BV

Cloud Computing heeft enorm veel voordelen maar waar het bestel- en gebruiksgemak van cloud oplossingen gemeengoed geworden is, is ketensturing op bedrijfsprocessen zoals portfolio management, bestellingen, leveringen en facturaties van cloud oplossingen in ketens nog steeds niet vanzelfsprekend. In onze presentatie nemen we de toehoorder graag mee in deze onduidelijke problematiek en wat men hiermee kan doen om weer met hun bedrijf volledige controle te krijgen over de uitvoering van de facilitaire kernprocessen.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Maurice van der Woude BPdelivery BSE17 (2.3 MB)

14.30-14.55
Presentaties genomineerden Business Software Award

Presentatie Lassche & Keizer

Presentatie VDL

Presentatie Van Riemsdijk

14:55-15:30
Pauze op expo inclusief pitches op mainstage

Pitches van:

- Planlogic
- Slimstock (Arjan Levisson): Meer rendement uit uw voorraad, meer rust in uw processen!

15.30-15.55
Thematrack: Integratie
15:30-15:55
Pieter Hamans BSE17
De digitale fabriek staat in Delft

Pieter Hamans, Product Marketing Manager, Exact Nederland BV

Er wordt veel geschreven en gesproken over “de digitale fabriek”; een papierloze fabriek waarin alles geautomatiseerd verloopt. Exact voegt de daad bij het woord en bouwt samen met Festo Nederland de digitale fabriek. Hierin wordt het productieapparaat aangestuurd door Exact software. Vanaf de order, productieaansturing tot aan de levering aan de klant en waarbij de Festo machines volautomatisch het fysieke product produceren. Tijdens deze sessie blikken we vooruit op deze ontwikkelingen. En daarnaast laten we inspirerende praktijkvoorbeelden zien van bedrijven die hun werkvloer, het magazijn en de keten nu al succesvol hebben gedigitaliseerd. Digitalisering gebeurt namelijk niet in de verre toekomst, maar vandaag!

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Pieter Hamans Exact BSE17 (1.8 MB)

16.00-16.30
HendrikvtHul BSE17
Mainstage: Smart Factory for Mitsubishi

Hendrik van 't Hul MSc, CFO, Mitsubishi Elevators Europe

Circulariteit en innovatie zijn belangrijke thema’s binnen Mitsubishi Elevator Europe. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn is het daarom belangrijk het concept Smart Factory te integreren in onze fabriek. Doel van Mitsubishi Elevator Europe is om ook in de toekomst vanuit een Nederlandse fabriek liften te leveren voor de Europese markt. In deze lezing staat dat centraal hoe wij Smart Factory toepassen in ons fabricage proces.

Deze lezing is beschikbaar als een Adobe Acrobat PDF bestand:

Adobe Acrobat PDF bestand  Hendrik van t Hul Mitsubishi BSE17 (4.7 MB)

16:30-17:30
Netwerkborrel met uitreiking Business Software Award
17:30-20:30
Henk Snellink BSE17 Stefan Kleijngeld BSE17
Grand Cafe: VIP arrangement

Henk Snellink, Managing Director, WP-Haton BV
Stefan Kleijngeld, Manager Logistics, WP-Haton BV

Het Business Software Event wordt op 28 september afgesloten met een VIP arrangement. Deze volledig verzorgde avond is enkel toegankelijk voor exposanten van Business Software en hun genodigden. Het biedt VIP’s uit de maakindustrie de mogelijkheid om met collega-organisaties, vakgenoten en experts te netwerken, ervaringen te delen en van gedachten te wisselen. 

Ter gast hebben wij Henk Snellink, Managing Director van WP-Haton BV en Stefan Kleijngeld, Manager Logistics van WP-Haton BV. Henk deelt zijn unieke verhaal over hoe zij zich als traditioneel georganiseerd maakbedrijf als servicegerichte dienstverlener transformeerden. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een verdubbeling van de omzetgroei naar 31 miljoen bij een personeelsbestand van 120 mensen.

We kijken er naar u te mogen ontvangen tijdens deze inspirerende avond waarin waardevolle contacten worden opgedaan!