sales marketing software

Hoe sales en marketing software helpt te voldoen aan de complexe vragen in de markt

Veel moderne producenten hebben moeite om het aanbod te vertalen naar de markt. Dit heeft te maken met de complexiteit van zowel de vraag als het aanbod. Wanneer iemand 10 jaar geleden een fiets ging kopen, kreeg diegene de keuze uit 2 kleuren en met of zonder versnellingen. Dit was geen enkel probleem, omdat het aansloot bij het verwachtingspatroon van de klant. Tegenwoordig zijn er legio keuzes en kans een fiets volledig worden gecustomized. Bij fietsen is dit nog te overzien, maar het wordt een stuk ingewikkelder bij complexere producten als machines, productielijnen, carrosserieën en landbouwwerktuigen.

Productstructuren worden uitgebreider en daardoor complexer met allerlei opties, accessoires en varianten. Binnen deze variaties zijn er ook weer vele criteria die het proces lastiger maken. Sommige variaties kunnen niet met elkaar worden gecombineerd, maar juist weer wel met een andere. Dit kan grote blokkades opleveren in het verkooptraject en daarmee het gehele bedrijfsproces.

Ingewikkelde productstructuren

De interne bedrijfsprocessen worden vaak wel goed ondersteund door ERP en aanvullende automatiseringsoplossingen binnen de business software. Het probleem ligt echter in de ondersteuning van de verkoopprocessen. Hoe complexer het product, hoe meer verkopers moeite hebben om de hele productstructuur te kennen. Dit wordt nog complexer wanneer men ook werkt met externe verkopers zoals dealers of vestigingen in het buitenland. De snelle ontwikkeling in technologie brengt nieuwe productreleases met zich mee, waardoor het lastiger wordt om de laatste ins en outs te kennen.

Online aanbod complexe producten blijft achter

Alles is online te bestellen, maar bij complexere producten blijft het aanbod achter, tegen de verwachtingen van de klant in. Dit is zonde want producenten als Tesla, die uitsluitend online verkopen, behalen grote successen. Dit gat kan ook worden opgevuld door tussenhandelaren die dit wel kunnen en daarmee de marges flink onder druk zetten. Producenten raken hun positie kwijt, doordat ze zelf de online boot gemist hebben en nu met lagere marges genoegen moeten nemen. Dezelfde ontwikkeling is gaande in de vermarkting van complexe producten in de B2B sector. Denk bijvoorbeeld aan modules van productielijnen.

De oplossing: sales en marketing software voor de maakindustrie

Sales en marketing software dat ondersteunt in het verkoopproces en (online) marketing is noodzakelijk om deze problemen te tackelen. Dat is mogelijk met een moderne productconfigurator die het proces van offerte tot verkoop configureert. De kennis van structuren wordt daarmee verplaatst van de verkopers naar de configurator. Deze manier van werken is efficiënter met minder kans op fouten. Als orders dan ook direct gesynchroniseerd worden naar het ERP-systeem, zijn ook de pre-productieprocessen volledig geautomatiseerd.

Een complexe lasrobot bijvoorbeeld kan volledig geconfigureerd worden op de site. Het resultaat is een professionele presentatie in een aantrekkelijke lay-out. Er is een keuze om meteen te bestellen, een offerte aan te vragen of door te sturen naar de dealer of verkooporganisatie. Wijzigingen of andere wensen van de klant kunnen simpel in een herziene offerte worden opgesteld. De klant heeft altijd volledige informatie en meer klanten zullen op wens gemaakte informatie ontvangen. Offertes uitbrengen wordt op deze manier weer leuk!

Benieuwd wat sales en marketing software voor u kan betekenen?

Bezoek het Business Software Event op 28 september 2017 in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. U kunt lezingen bezoeken en software leveranciers ontmoeten op de beursvloer. Deze blog is geschreven in samenwerking met Elfsquad