02.20.2018 A min

Succes behalen in de digitale productie-industrie

De digitale economie blijft groeien en verspreidt zich overal ter wereld. Dit zorgt voortdurend voor nieuwe uitdagingen bij producenten. Voor een consument is het verbijsterend wat men allemaal met een smartphone kan doen, zoals het plannen van een autorit, het boeken van een vlucht, het kopen van producten of het bekijken van een film. Dankzij deze nieuwe technologieën, sociale media en krachtige mobiele apparaten, krijgen klanten direct toegang tot informatie. Hierbij verwachten zij ook van productiebedrijven gepersonaliseerde en digitaal verbonden producten. Het gevolg is dat producenten meer dan ooit onder druk staan om innovatieve, digitaal toegankelijke producten te ontwikkelen die toegevoegde waarde bieden, “top line” omzetgroei genereert en “bottom line” kostenbesparing oplevert.

Is uw productie-eenheid klaar voor de digitale verandering?

Er zijn talloze boeken, artikelen en andere informatiebronnen die inzicht geven in nieuwe digitale technologieën die de wereldeconomie veranderen. Daarbij komen verschillende definities en termen om te hoek kijken, waaronder Industrie 4.0; het tweede machinetijdperk; de vierde industriële revolutie; en slimme fabrieken. Deze informatie en de snelle veranderingen maken het producenten moeilijk beslissingen te nemen bij het opbouwen van een sterke relatie met de klant, het stimuleren van productinnovatie, het maximaliseren van productie-efficiëntie en het verbeteren van winstmarges. Het goede nieuws is dat veel producenten al een grote vooruitgang hebben geboekt op het gebied van digitalisering zonder het te beseffen. Waar richt u als producent uw focus op als er nog geen strategisch digitaal plan bestaat?

Drie factoren waarmee een producent rekening moet houden als hij in de huidige economie succesvol wil zijn met digitale veranderingen:

1. Verhoog de nauwkeurigheid bij demand planning

Er zijn veel situaties die van invloed kunnen zijn op de toekomstige productvraag. Denk hierbij aan seizoensgebonden trends, koopgedrag van klanten, onverwachte weersomstandigheden en concurrerende productinnovatie. Historisch gezien maken productiebedrijven prognoses met verouderde vraagpatronen. In de digitale economie is het essentieel dat bedrijven toegang hebben tot realtime klant- en consumentengedrag. Het doel: Veranderende patronen signaleren en reacties in de supply chain aanpassen om beter te voldoen aan de verwachtingen van de klant. Met de huidige technologie en snellere toegang tot informatie zorgt een nauwkeurige opvolging en bewaking van de vraag voor passende en tijdige aanpassingen. Zo kunt u beter tegemoet komen aan klanteisen en lagere voorraadniveaus.

2. Verbeter de supply chain-prestaties wereldwijd

Door de supply chainketen wereldwijd te begrijpen, kunnen producenten - van grondstoffenleveranciers, transportpartners tot  detailhandelaren en anderen-, de prestaties van de supply chain maximaliseren. AT Kearney zegt hierover: “Supply Chain managers zien grotere transparantie als belangrijkste voordeel van digitalisering en dat leidt tot betere besluitvorming“. Snellere toegang, tot mogelijke verstoringen in de supply chain, kan een bepalende factor zijn in het feit of producten beschikbaar zijn waar en wanneer klanten dat nodig hebben. Daarnaast kunnen klantrelaties verder worden versterkt door het digitaal verzamelen en delen van supply chain-informatie, zoals voorraadbeschikbaarheid en verzendstatus. Partners in de toeleveringsketen krijgen meer mogelijkheden en betere toegang tot gegevens, samenwerking en analyses. Dit resulteert in lagere kosten en verbeterde beschikbaarheid van producten.

3. Ontwikkel digitaal verbonden producten

Het is belangrijk dat fabrikanten zich ervan bewust zijn dat digitalisering, naast het verbeteren van de operationele activiteiten, ook invloed heeft op de manier waarop producten en services worden verkocht. Een goede eerste stap hierbij is om de inzet van Internet of Things (IoT) te overwegen en zo meer inzicht te krijgen in het gebruik van activa. Hierbij kunt u overwegen eindproducten digitaal aan elkaar te koppelen om zo klanten predictive services te bieden, waaronder predictive maintenance.

Door deze digitale veranderingen kunnen toonaangevende organisaties nieuwe gegevens gebruiken om zo een goed beeld te krijgen en real-time operationele beslissingen nemen wat weer een meerwaarde geeft aan de activiteiten van de klanten.

Dus, hoe ver is de digitale transformatie binnen uw organisatie?

Wellicht bent u op het punt rapid response ERP- en andere bedrijfssystemen te overwegen of te implementeren? Of overweegt u de inzet van geavanceerde technologieën zoals machine learning, blockchain, data lakes of andere initiatieven? Dit is het moment om digitale innovaties te overwegen voor het verbeteren van de productie-efficiëntie, het maximaliseren van wereldwijde supply chainprestaties en een effectieve onderneming te worden!

QAD op het Business Software Event

Deze blog is geschreven door QAD, leverancier van Cloud ERP oplossingen voor fabrikanten. Meer weten over dit onderwerp en QAD? Bezoek hen tijdens het Business Software Event 2018 op stand 22.

Registreer gratis uw bezoek

Bron: https://blog.qad.com/2018/02/thriving-manufacturing-digital-economy/